Samenvatting
Een reis per veerboot en vervolgens trein door enkele westelijke en oostelijke regionen van Engeland. Uiteraard kun je de route ook gewoon per auto afleggen.
Wat je zelf het prettigst vindt.
Ik had één dag in Londen en die bracht ik door in het noorden van de stad, in en rondom
Hampstead Heath. De drie dagen
daarna verbleef ik in de
Cotswolds, een fraai landelijk gebied met behoorlijk veel pittoreske dorpjes. Ik zat in het noordelijke
deel van dit gebied, in het grensgebied van de graafschappen
Gloucestershire en
Worcestershire.
Daarna een dag in de
Malvern Hills, ingeklemd tussen de stadjes
Ledbury en
Great Malvern.
Vervolgens ging de reis noordwaarts om bepaalde delen van het mooie graafschap
Shropshire te verkennen, een regio die vaak
over het hoofd wordt gezien maar ik heb niet kunnen ontdekken waarom. Daarna volgde de grote oversteek naar het oosten van Engeland en wel
naar de historische stad
Norwich. Vandaar verder naar de relatief dichtbij gesitueerde
Norfolk Coast,
net als de voorgaande gebieden een zogenaamde
National Landscape .
Veel plezier met lezen! Wie ook een dergelijke reis wil maken, kan altijd een plan op maat aanvragen.
Reisverslagen per dag
Reizen met de trein
Ik heb deze reis alles met het openbaar vervoer gedaan: eerst met de veerboot naar Engeland en daarna per trein (en een klein stukje per bus)
naar de 6 verschillende bestemmingen. In Londen moest een stukje met de metro (
tube). Voor de heenreis van de haven
van
Harwich naar Londen (
Liverpool Street) en de terugreis van
Cromer
naar hetzelfde
Harwich heb ik bij mijn reservering aangegeven dat het inclusief treinticket moest zijn ('ferry en trein'). Dat betekent
dat je vanaf en naar de boot op je reserveringspapieren van
Stenaline naar elk station van
Greater Anglia
kunt reizen waaronder dus ook het graafschap
Norfolk en ook de spoorlijn t/m
London Liverpool Street.
Kijk hier voor alle overtochten van Nederland (en België) naar Engeland waaronder de net genoemde veerdienst van Hoek van Holland
naar
Harwich:
Overtochten naar Engeland.
Daarnaast heb ik ook nog een
Britrail treinpas gekocht, in dit geval één die 4 aaneengesloten dagen geldig is in
Engeland. Deze passen zijn behoorlijk prijzig en kunnen alleen uit als je ook flinke afstanden aflegt. Bij mij kon het alleen uit omdat
ik op dag 8 een enorm lange rit van west naar oost moest maken. Het voordeel is dat je gebruik kunt maken van elke treindienst die er is,
ook gewoon in de spits mocht het nodig zijn. Kijk hier als je een dergelijke
Britrail treinpas
wilt aanschaffen. Als je losse kaartjes gaat kopen: de hogesnelheidslijnen zijn het duurst en daarvoor is het handig
van te voren een kaartje te kopen op het internet. Zie hiervoor
National Rail, een website waar je
ook treintijden en spoorwegkaarten kunt bekijken. Overigens: er zijn ook een aantal 'gewone' spoorlijnen waar de prijzen standaard zijn en
waar je vaak ook gewoon in de trein zelf een kaartje kunt kopen. Alleen op de grote stations waar poortjes zijn moet je wel van te voren
een kaartje aanschaffen. In het oosten van het land heb ik ook nog ritjes gemaakt met de historische
North Norfolk Railway,
een oude spoorlijn met fraaie stationnetjes tussen
Sheringham (zie foto) en
Holt. Daarover meer op dag
10 van het reisverslag.
Reizen met de bus
Ik heb ook veel gebruik gemaakt van de bus, niet om van de ene op de vakantiebestemming te geraken (op één uitzondering na) maar om
na een dag wandelen weer terug te komen in de herberg/hotel. In de
Cotswolds heb ik gebruik gemaakt van de dienst
tussen
Moreton-in-Marsh en
Stratford-upon-Avon die ook stopt in onder andere
Blockley
(waar mijn herberg stond),
Chipping Campden en
Broadway. Van deze dienst kun je een paar keer dag gebruik
maken. De dienst van
Moreton-in-Marsh en
Cheltenham rijdt wat vaker per dag en die stopt bijvoorbeeld
ook in
Stow-on-the-Wold en
Bourton-on-the-Water.
In het kustgebied van
Norfolk, in het oosten van Engeland rijden de bussen veel vaker. De
Norfolk Coast Hopper
rijdt om het halve uur en in beide richtingen. De dienst die voor mij relevant was, is die van
Cromer naar
Wells-next-the-Sea, die onder andere ook stopt in
Sheringham, Weybourne, Cley-next-the-Sea
en
Blakeney.
Wandelen
Ik hou er persoonlijk van veel te wandelen en per voet de gebieden te verkennen maar dat hoeft natuurlijk niet. De wandelroutes die je per dag
kunt bekijken dienen vooral als leidraad zodat je precies weet waar de verschillende locaties en landschappen te vinden zijn. Maar je kunt natuurlijk
ook gewoon de routes (of delen ervan) volgen. Een deel van de paden behoren tot meerdaagse wandelroutes zoals de
Cotswold
Way en het
Norfolk Coast Path. Die paden zijn altijd goed aangegeven met houten wegwijzers (zie foto) of met paaltjes
waarop het logo van de betreffende route staat. Ik wil je wel altijd aanraden een goede kaart mee te nemen. Ik gebruik zelf de oranje
Explorer Maps van de
Ordnance Survey waarop alle wandelpaden gedetailleerd vermeld staan en waar
je tegenwoordig een gratis mobiele download bij krijgt die te gebruiken is op je telefoon. Hierbij kun je ook gebruik maken van gps (niet afhankelijk
van mobiel signaal) wat het volgen van routes enorm vereenvoudigt. Ik heb het gebruik hiervan uitgebreider beschreven in mijn vorige reisverslag van
North Yorkshire:
Wandelroutes volgen met OS en GPS.
Over de wandelroutes: de eerste reeks wandelingen vonden plaats in het noordelijke deel van de
Cotswolds. Dit is een licht heuvelachtig
gebied waarbij de routes niet al te lastig zijn met enkele secties die wat meer heuvelop gaan zoals naar
Broadway Tower
of het stuk tussen
Stanton en
Snowshill. De
Malvern Hills liggen nog een
stukje hoger met
Worcestershire Beacon als hoogste punt. Echt heel steil wordt het hier echter niet. De wandeling naar
de
Long Mynd in Shropshire, vanuit de
Carding Mill Valley, is wel een vrij pittige. Het eerste stuk
is behoorlijk steil (wel een breed en veilig pad overigens) maar eenmaal op het plateau is het meeste werk gedaan. Het graafschap
Norfolk
is heel wat vlakker maar nooit echt vlak. Het kustpad tussen
Wells en
Cley dat langs het waddengebied
van
Norfolk trekt is vrijwel vlak maar het landschap rondom
Weybourne tot aan
Overstrand
is glooiend met vooral bij
Sheringham, Cromer en
Overstrand ook de nodige kliffen.
Wil je goede gedetaileerde wandelkaarten mee op reis? Per wandelroute heb ik beschreven welke kaarten je nodig hebt. Je kunt hieronder
ook gelijk zoeken naar de juiste kaart. Het snelste is daar te zoeken op nummer. Voor het noordelijke deel van de
Cotswolds nummer OL45, voor de
Malvern Hills nummer 190, voor de
Long Mynd (Shropshire
Hills) nummer 217 en voor de
Norfolk Coast nummers 251 (
central) en
252 (
east).
➦ Bestel hier
gedetailleerde wandelkaarten van Engeland