Verslag van de dag
Mijn verblijf in Wales zat er op en ik had tijdens mijn planning besloten nog even twee dagen Londen te doen, vooral om wat tijd uit
te trekken voor een bezoek aan de Maritime Greenwich World Heritage Site. De eerste dag had ik weinig tijd over omdat ik immers
vanuit Welshpool met de trein naar Londen moest reizen. Dan stap je in Birmingham New Street over op de trein naar London Euston.
Vanuit Euston kon ik direct met de underground (metro) naar Victoria.
Verbleven deed ik namelijk het in het
Best Western Buckingham Palace Road
en dat was zowaar een goede ervaring want meestal vallen Londense hotels (waar je een normale prijs voor betaald) nogal tegen. Het moet gezegd dat ik wat meer had neergeteld en daardoor
mijn comfort had ingekocht. De locatie is ook uitstekend, namelijk op korte loopafstand van het grote Victoria Station (trein/underground/bus) waar
ook een winkelcentrum in zit.
Zo gezegd had ik op mijn eerste dag in Londen niet veel tijd meer dus toen heb ik maar een paar rond gelopen in het gebied ten zuidwesten en westen van Victoria.
Ik ben een behoorlijke fan van de inmiddels gestopte detective serie 'Sherlock' en wilde de iconische Battersea Power Station wel eens van dichtbij
zien. Die voormalige kolencentrale fungeerde een paar keer kort als filmlocatie/setting. Het enorme bouwwerk stond echter volledig in de steigers.
Ik heb nog nooit zoveel steigers bij elkaar gezien. De functie van het gebouw is ook totaal anders geworden want er zitten/komen nu appartementen
in, winkels, eetgelegenheden en dergelijke. Vervolgens heb ik een stuk over het Thames Path gewandeld in westwaartse richting door Battersea Park
en vervolgens de roze Albert Bridge overgestoken Chelsea in. Mooie wijk, dat moet gezegd. Na een vrij waardeloze maaltijd in een pub in Westminster
ben ik naar het hotel teruggegaan.
Dag twee had ik ingepland voor een bezoek aan Maritime Greenwich, een historische attractie bestaande uit meerdere gebouwen en locaties.
Je komt er niet in een vloek en zucht vanuit het centrum want Greenwich is wat verder oostwaarts gesitueerd. Het bevindt zich wel aan de Theems.
Je kunt vanaf Westminster Pier met een rivierboot naar Greenwich Pier als je wilt. Zo te zien is dat een overtocht van 55 minuten.
Ik zou dat eerst ook doen maar het was helaas het begin van de dag regenachtig en later zou er kans op onweer zijn (wat dus ook
nog gebeurde). Daarom leek het me verstandig gegarandeerd droog openbaar vervoer te verkiezen maar daarvoor moet je wel even goed
weten hoe je er komt. In mijn geval was de route als volgt: 1) Victoria - Westminster per underground (Victoria Line) + 2) Westminster - London Bridge
per underground (Jubilee Line) + 3) London Bridge - Greenwich per trein. De underground rijdt echt om de paar minuten, soms zelfs om de minuut. De trein rijdt
om de 10 minuten. Ik was er dus in ongeveer een half uur, nog sneller dan met de boot dus. Koop gewoon een Oystercard (de Londens chipkaart
voor openbaar vervoer) en een kind kan de was doen.
Maritime Greenwich is één van de werelderfgoedlocaties in Londen en zoals de naam al aangeeft heeft het alles van doen met het maritieme verleden
van Londen, Engeland en het Verenigd Koninkrijk. Het meest imposante gebouw en ook het bouwwerk dat je het eerst ziet als je van de boot
komt is het imposante Old Royal Naval College, ontworpen door de beroemde Christopher Wren. Het is eind 17e en begin 18e eeuw gebouwd en deed
eerst dienst als hospitaal voor zeelui en later zoals de naam doet vermoeden als trainingscentrum voor mariniers van de Royal Navy.
Dit is het gebouw waar je een kaartje kunt kopen. Ik kocht een kaart voor het gehele complex a 23 GBP. Prijzig maar je kunt er dus meerdere
attracties voor bekijken. De 'Painted Hall' hoort daar niet bij zo merkte ik. Ik ben eerst de Cutty Sark opgegaan, een 19e eeuwse theeklipper
(vrachtschip), befaamd om haar snelheid. Het deed dus dienst als vervoer voor de toen zeer kostbare thee. Later heeft het ook andere vrachten
vervoerd. In 2007 en 2014 is er ook brand uitgebroken op het schip. Met name de eerste keer was het kantje boord. Maar het is allemaal
gerestaureerd en te bekijken. Vervolgens ben ik het National Maritime Museum ingegaan. Dat is overigens sowieso gratis te bezoeken. Voor
speciale tentoonstellingen wordt wel entree geheven. In het museum kun je tevens een flink aantal mooie schilderijen bekijken.
Een zeer prominent gebouw naast het museum is het witte Queen's House en een bezoek aan dit gebouw zit ook bij het kaartje inbegrepen
maar dat heb ik deze keer laten schieten. Ik liep door naar de Royal Observatory. Het observatorium staat op een heuvel in het park
en vandaar kun je voordat je naar binnen gaat genieten van het mooiste uitzicht wat Londen te bieden heeft. Achter de historische gebouwen
van Greenwich zie je de wolkenkrabbers aan de noordkant van de Theems. De sterrenwacht is bovenal beroemd geworden
door het feit dat dit het ijkpunt is van de meridiaan van Greenwich. De tijdswaarneming in de wereld wordt berekend aan de hand van deze
locatie. Zo is het in Nederland 1 uur later dan Greenwich Mean Time (GMT). In de Royal Observatory kun je oa. een aantal klokken zien
waaronder de belangrijke klokken van John Harrison die op zee werden gebruikt. Vlakbij het observatorium staat ook het planetarium waar je
planetariumshows kunt meemaken als je wilt. Niet voor mij vandaag. Mijn verblijf in Londen en dus in Groot-Brittannië zat er weer op.
Ik nam de volgende ochtend zeer vroeg de Eurostar naar Nederland want dat kan tegenwoordig: zonder overstappen in Brussel maar wel
slechts een paar keer per dag. Als je van Nederland naar Londen gaat dan moet je wel altijd overstappen in Londen. Kijk hier
voor
treinkaartjes
van NS International.
Geïnspireerd? Boek zelf (in Greenwich) of vraag een plan op maat