Reisverslag mei 2016 - Cotswolds, Shropshire en Norfolk

Straatje in Broadway, Cotswolds

Samenvatting

De kust van Norfolk in oost Engeland

Een reis per veerboot en vervolgens trein door enkele westelijke en oostelijke regionen van Engeland. Uiteraard kun je de route ook gewoon per auto afleggen. Wat je zelf het prettigst vindt.

Ik had één dag in Londen en die bracht ik door in het noorden van de stad, in en rondom Hampstead Heath. De drie dagen daarna verbleef ik in de Cotswolds, een fraai landelijk gebied met behoorlijk veel pittoreske dorpjes. Ik zat in het noordelijke deel van dit gebied, in het grensgebied van de graafschappen Gloucestershire en Worcestershire. Daarna een dag in de Malvern Hills, ingeklemd tussen de stadjes Ledbury en Great Malvern. Vervolgens ging de reis noordwaarts om bepaalde delen van het mooie graafschap Shropshire te verkennen, een regio die vaak over het hoofd wordt gezien maar ik heb niet kunnen ontdekken waarom. Daarna volgde de grote oversteek naar het oosten van Engeland en wel naar de historische stad Norwich. Vandaar verder naar de relatief dichtbij gesitueerde Norfolk Coast, net als de voorgaande gebieden een zogenaamde Area of Outstanding Natural Beauty.

Reisverslagen per dag

Kenwood House Cotswolds Cotswolds

Cotswolds Malvern Hills Shropshire

Shropshire Norwich Norfolk

Norfolk Norfolk Norfolk

Reizen met de trein

Treinstation van Sheringham en de North Norfolk Railway

Ik heb deze reis alles met het openbaar vervoer gedaan: eerst met de veerboot naar Engeland en daarna per trein (en een klein stukje per bus) naar de 6 verschillende bestemmingen. In Londen moest een stukje met de metro (tube). Voor de heenreis van de haven van Harwich naar Londen (Liverpool Street) en de terugreis van Cromer naar hetzelfde Harwich heb ik bij mijn reservering aangegeven dat het inclusief treinticket moest zijn ('ferry en trein'). Dat betekent dat je vanaf en naar de boot op je reserveringspapieren van Stenaline naar elk station van Greater Anglia kunt reizen waaronder dus ook het graafschap Norfolk en ook de spoorlijn t/m London Liverpool Street. Kijk hier voor alle overtochten van Nederland (en België) naar Engeland waaronder de net genoemde veerdienst van Hoek van Holland naar Harwich: Overtochten naar Engeland.

Daarnaast heb ik ook nog een Britrail treinpas gekocht, in dit geval één die 4 aaneengesloten dagen geldig is in Engeland. Deze passen zijn behoorlijk prijzig en kunnen alleen uit als je ook flinke afstanden aflegt. Bij mij kon het alleen uit omdat ik op dag 8 een enorm lange rit van west naar oost moest maken. Het voordeel is dat je gebruik kunt maken van elke treindienst die er is, ook gewoon in de spits mocht het nodig zijn. Kijk hier als je een dergelijke Britrail treinpas wilt aanschaffen. Als je losse kaartjes gaat kopen: de hogesnelheidslijnen zijn het duurst en daarvoor is het handig van te voren een kaartje te kopen op het internet. Zie hiervoor National Rail, een website waar je ook treintijden en spoorwegkaarten kunt bekijken. Overigens: er zijn ook een aantal 'gewone' spoorlijnen waar de prijzen standaard zijn en waar je vaak ook gewoon in de trein zelf een kaartje kunt kopen. Alleen op de grote stations waar poortjes zijn moet je wel van te voren een kaartje aanschaffen. In het oosten van het land heb ik ook nog ritjes gemaakt met de historische North Norfolk Railway, een oude spoorlijn met fraaie stationnetjes tussen Sheringham (zie foto) en Holt. Daarover meer op dag 10 van het reisverslag.

Reizen met de bus

Ik heb ook veel gebruik gemaakt van de bus, niet om van de ene op de vakantiebestemming te geraken (op één uitzondering na) maar om na een dag wandelen weer terug te komen in de herberg/hotel. In de Cotswolds heb ik gebruik gemaakt van de dienst tussen Moreton-in-Marsh en Stratford-upon-Avon die ook stopt in onder andere Blockley (waar mijn herberg stond), Chipping Campden en Broadway. Van deze dienst kun je een paar keer dag gebruik maken. De dienst van Moreton-in-Marsh en Cheltenham rijdt wat vaker per dag en die stopt bijvoorbeeld ook in Stow-on-the-Wold en Bourton-on-the-Water. In het kustgebied van Norfolk, in het oosten van Engeland rijden de bussen veel vaker. De Norfolk Coast Hopper rijdt om het halve uur en in beide richtingen. De dienst die voor mij relevant was, is die van Cromer naar Wells-next-the-Sea, die onder andere ook stopt in Sheringham, Weybourne, Cley-next-the-Sea en Blakeney.

Wandelen

Wegwijzers voor wandelaars in de Cotswolds

Ik hou er persoonlijk van veel te wandelen en per voet de gebieden te verkennen maar dat hoeft natuurlijk niet. De wandelroutes die je per dag kunt bekijken dienen vooral als leidraad zodat je precies weet waar de verschillende locaties en landschappen te vinden zijn. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon de routes (of delen ervan) volgen. Een deel van de paden behoren tot meerdaagse wandelroutes zoals de Cotswold Way en het Norfolk Coast Path. Die paden zijn altijd goed aangegeven met houten wegwijzers (zie foto) of met paaltjes waarop het logo van de betreffende route staat. Ik wil je wel altijd aanraden een goede kaart mee te nemen. Ik gebruik zelf de oranje Explorer Maps van de Ordnance Survey waarop alle wandelpaden gedetailleerd vermeld staan en waar je tegenwoordig een gratis mobiele download bij krijgt die te gebruiken is op je telefoon. Hierbij kun je ook gebruik maken van gps (niet afhankelijk van mobiel signaal) wat het volgen van routes enorm vereenvoudigt. Ik heb het gebruik hiervan uitgebreider beschreven in mijn vorige reisverslag van North Yorkshire: Wandelroutes volgen met OS en GPS.

Over de wandelroutes: de eerste reeks wandelingen vonden plaats in het noordelijke deel van de Cotswolds. Dit is een licht heuvelachtig gebied waarbij de routes niet al te lastig zijn met enkele secties die wat meer heuvelop gaan zoals naar Broadway Tower of het stuk tussen Stanton en Snowshill. De Malvern Hills liggen nog een stukje hoger met Worcestershire Beacon als hoogste punt. Echt heel steil wordt het hier echter niet. De wandeling naar de Long Mynd in Shropshire, vanuit de Carding Mill Valley, is wel een vrij pittige. Het eerste stuk is behoorlijk steil (wel een breed en veilig pad overigens) maar eenmaal op het plateau is het meeste werk gedaan. Het graafschap Norfolk is heel wat vlakker maar nooit echt vlak. Het kustpad tussen Wells en Cley dat langs het waddengebied van Norfolk trekt is vrijwel vlak maar het landschap rondom Weybourne tot aan Overstrand is glooiend met vooral bij Sheringham, Cromer en Overstrand ook de nodige kliffen.

Wil je goede gedetaileerde wandelkaarten mee op reis? Per wandelroute heb ik beschreven welke kaarten je nodig hebt. Je kunt hieronder ook gelijk zoeken naar de juiste kaart. Het snelste is daar te zoeken op nummer. Voor het noordelijke deel van de Cotswolds nummer OL45, voor de Malvern Hills nummer 190, voor de Long Mynd (Shropshire Hills) nummer 217 en voor de Norfolk Coast nummers 251 (central) en 252 (east).

Bestel hier gedetailleerde wandelkaarten van Engeland

→ Terug naar overzicht van reisverslagen